Monikulttuurisuuden jalostaminen ja hyödyntäminen näyttää
nyt jäävän jalkoihin työpaikoilla. Yritykset keskittyvät selviytymiseen, työntekijät
työpaikkansa säilyttämiseen tai uuden etsimiseen. Koulutusta typistetään entisestäänkin.
Tämä koskee myös perehdyttämistä: koulutetaan välttämättömät taidot ja
työturvallisuusasiat kiireellä tai jätetään perehdytys työkavereiden
tehtäväksi. Näin siitäkin huolimatta, että erityisesti monikulttuurisilla
työpaikoilla tehdyt tutkimukset yhä uudelleen korostavat perehdyttämisen erityistä
merkitystä.
Karsimislistan kärkeen joutuu usein kielikoulutus.
Monissa paikoissa lopetetaan jopa organisaation työkielen koulutus, koska ”kurssitarjontaa
riittää muuallakin”. Työpaikan kielikoulutus on kuitenkin paljon muutakin kuin
kurssia. Se on konkreettinen osoitus osallistujille, että heistä välitetään,
heitä pidetään kehittämisen arvoisina, heihin investoidaan. Oppimisprosessin
myötä vahvistuu ammattiylpeys ja yritysidentiteetti. Paikallisen kielen taito
on avain myös muuhun oppimiseen, ammattitaidon hyödyntämiseen, yhteisön
jäsenyyteen, työnkiertoon ja urakehitykseen - myös markkinakelpoisuuteen
silloin, kun on etsiydyttävä muualle.
Kielitaidoton, vain yhteen tehtävään palkattu ja
valmennettu työntekijä on kuin häkkilintu, joka ei pääse lentämään edes
olosuhteiden pakosta. Työnantajan ei ole helppoa löytää hänelle uusia tehtäviä,
kun työt, taidot, motivaatio tai jaksaminen loppuvat. Työttömälle
kielitaitomuuri on vielä korkeampi. Pienistä yrityssäästöistä koituu kallis lasku myös yhteiskunnalle. Vaikka julkista kurssitarjontaa on yllin kyllin, työelämän
ulkopuolinen kielitaidon opetus ei aina edistä työssä tarvittavaa
kielenkäyttöä, tyyliä eikä vuorovaikutustapaa. Oppimisen punainen lanka, yhteiset
työtavoitteet ja yhteisöllisyys, puuttuvat.
Huomattava osa työpaikan oppimisesta tapahtuu
mestari–kisälli-mallilla, jossa kokeneet konkarit kädestä pitäen, esimerkillään
ja juttelemalla näyttävät mallia. Ilman yhteistä kieltä systeemi ei toimi ja väärinkäsityksiä
syntyy. Keskustelua aletaan turhautuneena
välttää, molemmin puolin. Dialogin sijasta siirrytään käskyttämiseen ja
ohjeistamiseen, koska perusasiat on käytävä läpi. Kiireessä sivuutetaan perustavanlaatuiset
näkemyserot, ilmassa leijuvat kysymykset ja kunnioituksesta tai pelosta
kumpuava hiljaisuus. Liian monet asiat oletetaan itsestään selviksi.
Kielitaitoon kun kuuluu niin paljon myös sanatonta viestintää ja kulttuurin
lukutaitoa. Tarvitaan lujaa tahtoa ja paljon aikaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti